28. september 2007

Bruk av digitale mapper

Noen skoler rundt omkring i Norges land er kommet seg godt i gang med bruk av digitale mapper. Jeg har hørt om skoler som legger arbeidene til elevene ut på nett, og stiller meg i utgangspunktet positiv til et slikt tiltak. Det er utrolig mange gode elevarbeider som bare blir pakket bort, og aldri mer sett på. Ved å legge det ut på nett kan flere ta del i de flotte arbeidene som blir publisert. Men samtidig som jeg syns det er flott med slike "skrytesider", så lurer jeg på hvordan dette oppleves for den eleven som sliter på skolen og ikke opplever å være like flink som de andre elevene. Alle kan ikke være like flinke i alt: noen er gode til en ting mens andre er gode til andre ting. Det er mulig at dette ikke er et problem ute i det virkelige liv. Ved å gi elevene ulike oppgaver kan man kanskje få frem det eleven er god på, og dermed få lagt ut gode produkter fra alle elevene. Men mitt "overbeskyttende" hode sier meg at man kanskje skal være litt forsiktig med å legge ut slike arbeider...uten at man har tenkt seg godt om først.


4 kommentarer:

Tanja sa...

En viktig tanke, mange elever er sårbare. Til sammenligning: På "min skole" var det en sak fra FAU som snudde litt opp ned på ting - hver mnd hadde skolen samlingsstund der elevene fikk diplom og premie ut i fra hvor mange ord de hadde lest, foran alle. Noen få foreldre reagerte på at dette skjedde og tok det opp via FAU, fordi ikke alle elevene var like flinke å lese, og dermed ikke fikk utmerkelse like ofte. Dette ble det følgelig slutt på, slik at de "svake" ikke skulle føle seg dårligere enn de "sterke".

Lisa LA sa...

Det er utrolig viktig å ta opp med elevene hva de sjøl vil. Hvis noen ikke vil ha sine arbeider publisert, må vi respektere det. En annen sak er å publisere gruppearbeider (anonyme) eller klassearbeider, da føler ikke elevene at de bli så blottlagte.
- Litt vel heftig med "offentlig" premiering... Vel må man gjøre noe for å få elevene til å lese, men dette blir litt gal måte å gjøre det på, syntes jeg.

Beate sa...

Jeg ser at tanken bak kan være veldig god, men som alle vet er det ikke alltid ting blir som man hadde tenkt/planlagt. Noen trenger et lite "spark bak" for å komme seg i gang, men for andre igjen vil dette virke helt mot sin hensikt. Nei, vi står overfor noen utfordringer i årene som kommer...det er helt klart. Det som er riktig for den ene eleven er ikke nødvendigvis riktig for den andre osv.!

Thomas sa...

Innlegget og kommentarene viser at eksponering av flinke eller mindre flinke elever er et gammelt ”problem” i mange sammenhenger.
Jeg velger å tenke på publiserte elevarbeider, i grupper eller individuelle, som muligheter for alle elever til å fremstå med mer enn det de får vist med tradisjonelle produkter. Oppgavene må inngå i et opplegg der det jobbes prosessorientert, gis veiledning og kommentarer fra lærere og medelever. Til slutt, når alle er fornøyde og stolte av seg selv og hverandre, kan publisering skje. Underveis kan man bruk mapper (f. eks. i et LMS) eller blogger med begrenset tilgang (eller mer tradisjonell, fysisk distribusjon). Riktig brukt kan elevene slik lære hvordan de bevisst kan bygge hverandre opp i stedet for i ubetenksomhet henge hverandre ut.
Oppgavene må være egnet for samarbeidslæring og uttrykkene bør helst være sammensatte, altså multimediale. Det gir elevene muligheter til å ta i bruk flere kompetanser.