25. september 2007

Digitalt arbeid

Jeg husker godt tilbake til min tid som elev i grunnskolen. Undervisningen vi fikk var av den gode, gamle klasseromsundervisningen; læreren foreleste og vi løste oppgaver. Det var sjelden snakk om elevstyrte aktiviteter, og var vi nå så "heldig" å få ha gruppearbeid så skulle denne munne ut i den evige veggavisen der vi måtte klippe, lime og lage overskrift.

På ca. 20 år hadde jeg forestilt meg at vi kanskje skulle vært kommet noe lengre i utviklingen, men den erfaringen jeg så langt sitter igjen med fra praksis har ikke imponert meg nevneverdig. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at alle arbeid skal presenteres i Power Point. I utgangspunktet har jeg ingenting mot Power Point, her kan man jo presentere både tekst, bilder og lyd samtidig. Men jeg stiller et lite spørsmålstegn til hvor motiverende dette er overfor elever når det er denne presentasjonsformen som blir benyttet hver eneste gang.

Gjennom vårt studie i "Ikt og læring" blir vi introdusert for ulike presentasjonsformer, og får prøve oss på disse; jeg nevner nettavis, radioprogram, video, hjemmeside etc. Ungdommene er generelt sett vanvittig opptatt av hva en datamaskin kan brukes til, og mange er meget oppdatert på dette feltet. Hvorfor skal vi ikke kunne møte elevene på "deres hjemmebane", og legge til rette for undervisning som kanskje engasjerer dem mer? Kanskje blir skolehverdagen mer motiverende for mange skoletrøtte ungdommer der ute...

Ingen kommentarer: