Mange lærere kvier seg for å bruke ikt i undervisningssammenheng, rett og slett fordi læreren tror ens egne kunnskaper er for dårlige. Denne generasjonens skoleelever har vokst opp med datamaskiner, og kan ofte mye mer om bruk av digitale verktøy enn læreren kan. Jeg er ikke spesielt bevandret i denne dataverdenen, og har lett for å tro at alle andre kan mer enn meg.
Etter å ha jobbet med et krl-prosjekt i en 8. klasse fikk jeg meg litt av en lærepenge. Som vanlig tror jeg alle kan mer enn meg om data, og selvfølgelig da også elevene. I prosjektet var det en forutsetning at internett skulle brukes til innhenting av relevant stoff. Siste dag av prosjektet ble jeg klar over at en av elevene, han som under hele prosjektet hadde forsøkt å snike seg unna, ikke kunne gjøre søk på internett. Hva gjør du som lærer da, når du innser at din rolle som veileder har sviktet og når du i ettertid skal karaktersette denne elevens arbeid?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Det du setter fokus på her er veldig viktig. Mange unge bruker mye tid med datamaskinen, men det er nødvendig å se hva de virkelig "jobber" med der. Det er slett ikke uvanlig at elevene er blanke på bruken av word, power point eller liknende nyttige verktøy. Mange bruker mye tid på å spille på dataen, og har aldri vært borti "søke eller skape"-funksjoner. Som lærer skal man selvsagt kjenne elevenes ferdigheter, slik at man kan tilpasse læringen og oppgavene til den enkelte. Litt merkelig at han ikke kan søke på nett, det vil jeg si er skolens oppgave å passe på at alle elevene kan allerede i mellom-trinnet. Kansje du i dette tilfellet burde tatt et lite veilednings-kurs med eleven, og utsatt fristen på hans oppgave, slik at han fikk en sjanse på lik linje med de andre?
Dette var en gruppeoppgave der elevene jobbet en del hver for seg med innhenting av informasjon, og deretter samkjørte det de hadde funnet. På den måten ble resultatet til gruppa hans meget bra, men hver elev skulle jo vurderes ut fra den arbeidsinnsatsen de hadde lagt ned underveis i prosjektet. Etter en lang diskusjon med de andre studentene valgte vi å ikke vurdere denne eleven i forhold til søking og innhenting av opplysninger på nett. (Jeg viste selvfølgelig denne eleven hvordan man søker på internett da jeg ble klar over at han ikke kunne dette.) Vi lot "tvilen komme tiltalte tilgode" da det var vår jobb som hadde sviktet helt i denne arbeidsprosessen. For meg blir det helt feil å trekke ned en elevs karakter når jeg innser at det er jeg som ikke har fungert optimalt. Der ser man hvor feil man kan ta...det er ikke alle som kan mer enn meg på alle områder!
Legg inn en kommentar